torsdag 11 juni 2009

Veckan i Lappland - 7.

En av dagarna besökte vi min fars födelseby Mon,där det numera bara bor 3 fam.

  Huset där min far växte upp ligger på en skogsbacke något hundratal meter från byn,huset såldes efter min farmors död i slutet av 50 talet.Jag bodde här vintern-49 och fram tills jag skulle börja skolan.
  Tydligen så tycker ägaren att sommaren är så kort så skotrarna kan stå kvar ute.
Detta vackra välvårdade hus ligger längst upp i byn,och ägdes av en kusin till min far,är i dag ett sommarhus.
Detta är ett av de äldre husen i byn,huset användes under tidigt 1900 tal som skola.I horisonten kan man se Tåsjöberget.
Huset står i dag tomt,troligtvis har min älsta syster gått 1:a klass här.
Nya skolan som byggdes på -40 talet och var i bruk till 1956.
Området runt det gamla skolhuset var alldeles fullt av Styvmorviol.

.

Inga kommentarer: