Hittade denna lilla berättelse på V Ormsjös hemsida..(Gå gärna in o läs den)
Nån översättning bifogas ej,,läs o njut av ordrytmen,,,,
Ove Isaksson skrev,,,,,
Hojt! Jäg hall vä´en´Kjell,att dä skrivs för lite på Ormsjö hemsida. Min dator velli´nt i Ormsjön. Men idag så kan jäg berätt att n´Elis komme ne vä´in Artur, å velle bli klift. Dä va sä fint vär så jäg klift´n på gräsmatta framaför bröggstugen. Trots att n´Elis snart ä 98 år så ha harn en hår- harne som en tjugiåring. Dä tog en dryg timme inna jäg hadd fott tell´ä. Å dom fotografera å tyckt att dä va na märvärdigt att jäg sto å klift en Kung. Sen berätte jäg att n´Elis hadd en egen väg, å då sprang dom ner tell vägen å fotografera skylt´n . För rätt va dä va, så ramle huvve ihop. Å då trodd jäg att han ha dödd, men han hadd berä samne. Etteråt så feck han se säg sjalv i spegeln. Å då sa´n jäg si ju ut som åtti, tänk om man vore åtti, va myche roligt man skulle kunna göra.
Unner tin så komme dä fyre stockholmare å hälse på, dom bodd borte
ve Eskils.
N´Elis tyck nog att dä va skönt när jag fresera´n, å höll på oppe i huvve på´n .
Hälsningar n´som klift kungen

Inga kommentarer:
Skicka en kommentar