söndag 26 juli 2009

En Nostalgi tripp,Tillbaka till Barndomen

Dagen innan jag återvänder hem från stugan satte jag mig i bilen,syftet var att återse den lilla by som jag bodde i som 3-4 åring.Jag minns att vi hade en hund  en gris och nån ko,jag minns oxå att till och ifrån byn så rodde man över sjön.(om minnerna är mina egna eller om jag har byggt på dom genom åren vet jag ej)

  Jag är nu på väg över till den andra sidan av Ormsjön,men stannar och tar denna bild av Lånseleån där den sakta rinnet ut i sjön.
Stannar även till där Ormbäcken rinner ut i Ormsjön,här i den norra änden slog sig den förste nybyggaren ner år 1732 (En Karolin från Jämtland)
Nu har jag kommit fram till byn Arksjö,djupt i mitt inre viskar en röst,här har du bott,huset i sig väcker inga minnen,sjön skymtar till höger i bild.
Men lagården,när jag ser den går en rysning genom kroppen,jag tycker mig minnas den,plötsligt kastades man 63 år tillbaka i tiden.
När jag vänder mig om och tittar mot de övriga husen i byn,försöker minnas men där är tomt,men för en 3-4 åring så var väl gården och djuren hemma hela världen.
  På väg från Arksjö så stannade jag till och tog denna bild,nu från den södra änden av Ormsjön.Nu styrde jag mot en by som jag aldrig tidigare besökt,men som jag upptäckt i min släktforskning.  Långfors är byns namn,byn var i slutet av 1800 talet en ganska stor by med flera gårdar,här fanns skola långt in på 1900 talet,att jag sökte upp byn var därför att min mormors föräldrar var bosatta här.Jag pratade med den ende som var bofast numera,men min historia väckte inga minnen hos honom,det var full aktivitet här fanns 3 sommarhus och många människor.
Efter att ha pratat en bra stund om förr och nu,så lämnade jag byn,som låg högt vackert inbäddad av fru natur.I mitt öra minns jag med glädje orden som mannen jag nyss samtalat med sa,,"Det var roligt att prata med nån som intresserade sig för den här byn".Jag lovade att jag samlar mer data,sen kommer jag tillbaka,Du är hjärtligt välkommen tillbaka,sa han.

Inga kommentarer: