söndag 5 juli 2009

Nu ska jag presentera en riktig höjdare från norrland

PORTELLO,,känner ni till det namnet,,norrlänningar säkert,,sörlänningar mer tveksamt.Portello är nog den godaste läsk som någonsin tappats på flaska.Den ursprungliga Portellon kom från Malmbergets Bryggeri på 1920 talet,,den blev nästan som modermjölk för mig under 60 och 70 talet.Sen försvann den ur mitt medvetande under många år.

 

Jag återupptäckte den nyligen i den lilla butiken i Ormsjö,snacka om att kastas 40 år tillbaka i tiden. 

Läser att den nu tillverkas av Wasa Bryggeriet i Kvissleby straxt söder om Sundsvall,efter det gamla originalreceptet.

Smaken då,,oj oj tänk att en klunk kan förflytta en gammal gubbe tillbaka till -60 talet.

Om jag inte helt missminner mig så var Portello en ingrediens i min första grogg,kanske minnet och smaken nu gör mig till en drömmare.

Hur som helst när jag nu åkte hem efter min norrlandsvecka så gapar Portello hyllan tom i butiken.

4,5 liter hamnade hos sonen i Uppsala,,även han är en Portello diggare.

 

 

Inga kommentarer: