torsdag 22 juli 2010

Återvändardagen i byn Västra Ormsjö.

Den 14/7 var det återvändare och bofastra i byn som samlades i byns folkets hus,själv hade jag ett antal gamla svartvita bilder,med för mig okända människor.

Tack vare att där kom bybor med stor kännedom om svunna tider så fick jag namn på många av de personer som var  på bilderna,,stort tack till Viola Wahlgren för ditt goda personminne.

  Jag vill även tacka en riktig eldsjäl,,som lagt ner ett fantastiskt jobb,och kommit ut med två böcker.Den första gav han ut 1983 när byn firade sitt 250 års jubileum,där står att läsa om byns tillkomst,om de människor som befolkade och utvecklade denna bygd.Ur denna bok har jag som släktforskar funnit en stor del av min släkt.Lagom nu till årets återvändardag så kom hans senaste bok ut,där kan man följa de människor från byn som utvandrade till Amerika i början på 1900 talet,även här har jag funnit intresanta uppgifter om några ur min släkt som sökte lyckan däröver..Vem är nu denne eldsjäl,jo.

Erik Jonsson kom 1954 till byn som skollärare hade avsett att stanna i ett år,,men det fanns i byn en kvinna på några och tjugo år som tydligen hade andra tankar,,och Erik som kom till byn från trakten runt Ramsele, en tätort i hjärtat av Ångermanland,han blev kvar i Västra Ormsjö. Gifte sig och bildade familj med sitt hjärtas dam Eivor.Detta skolår 1954 kom att räcka ända till 1990.Och han jobbar vidare med sin forskning om byn och dess inbyggare. Stort tack till er, Erik och Eivor,, för hjälpen i min forskning. 


Inga kommentarer: