fredag 9 juli 2010

Snart är denna fredag utnött.

I dag blir det ingen poolbild,det var ingen märkbar förändring,,nu fixerades och riktades det.


I stället åkte jag en sväng till Gävle för att inhandla lite virke till knutbrädor som saknas än efter det jag satte ny panel på förstugan.


Åkte en annan väg än den jag brukar tillbaka hem från staden,en väg som inte trafikeras så ofta,plötsligt i vägkanten dök denna lilla vackra blomma upp,det växte ett ganska stort antal.Den påminde om Ängsnyckel den orkide jag fann hemma på min systers tomt,,men ändå icke..jag Googlar..

Enligt Wikipedia så finns det 44 olika arter av Orkidéer i Sverige fördelade på 32 släkten,,alla är dessutom frislysta.

Vilken av de 44 kan nu denna vara är det samma som hos min syster. Ängnyckel, Nja är inte helt säker det kan vara en Skogsnyckel,men dom är ju släkt med varandra.

Dessa vita dunbollar som växer på fuktiga skogsängar och även i diken över hela landet..Nu är jag säker,detta är Älggräs.

Bilden ovan, ett vanligt grässtrå ger en vacker silluett mot den blå himlen,så smäckert och graciöst,,men som vi nästan aldrig lägger märke till...


Inga kommentarer: