söndag 25 januari 2009

Norrbyskär 1949,inlägg i repris

Tänker tillbaka på tider som flytt,som när mina föräldrar pratade om att flytta.Min far arbetade vid sågverket som låg på Långgrund,en av Norrbyskärs öar,vi bodde på Stengrund.Detta var i slutet av 1949,antagligen gick ryktet om att snart är det slut med sågverket redan då.(Sågverket lades ner 1952)

Min farbror Einar hälsade på oss sent hösten -49,när han återvände till Mon,en liten by 4 km norr om V Ormsjö,då fick jag följa med,,,hem till farmor.

När han löste biljett på bussen sa han att jag skulle vara tyst,sen sa han att jag bara var 5 år.Konstigt tyckte jag då,,jag hade ju fyllt 6 i februari.(Fick sen veta barn under 6 åkte gratis.)

Vistelsen hos farmor och mina farbröder har jag bara glada minnen av.

När sen det blev sommar och vi flyttade ut till Granlidens Fäbodar,då lekte livet.

Här sitter jag på Bjärre Pärlas rygg,farmor står på fäbostugans bro med handen som skuggar ögonen,,kanske orolig,,kanske stolt.

Men även denna sommar tog ju slut,och nu som 7 åring skulle jag börja i skolan.

Mina föräldrar och bröder kom upp i mitten av Augusti,för att hämta hem mig till skolstarten.Min far arbetade nu på Skutskärs Sågverk. ( nedlagt 1986 )Jag började 1950 i Skutskärs Folkskola


Inga kommentarer: