måndag 23 juni 2008

På begäran,,av Syster Yster

Jo men visst,vi käkar väldigt ofta lax i olika varianter.Eftersom jag är en nolla vid spisen,men kan läsa,kollar jag i receptsamlingen som hustrun har.Den är inte liten ska ni veta.(Kokböcker finns i massor)

Önskemålet var recept med Lax,,här kommer det en höjdare.

Birgittas KanonLax

4 Pers,, 4 portions bitar,eller en Laxsida

Blanda 2 tsk Salt och 1 tsk Socker,,gnid in laxsidan,svep in i plastfolie och lägg i kylskåp över natten.

Blanda ihop en panering av följande,,1 msk Svensk Senap,,1/2 msk dijonsenap,,11/2 msk Strösocker,,2 tsk Soja,,1/2 tsk Malen ingefära,,1/2 tsk Malen kryddnejlika,,1/2 tsk Malen kryddpeppar,,2 Äggulor.

Bred blandningen på laxen,strö sen över lite ströbröd.

Smöra en form,,in i ugnen 200 grader i ca 20-25 min så att paneringen blir lite frasig,,ös några ggr under tiden.

Servera med kokt potatis och grönsallad

Jag dricker gärna en god öl till denna goda anrättning.

Samma panering passar även på Julskinkan"Toppengott"

Och jag lovar,,det smakar förbaskat bra.

Hustrun hälsar,,Smaklig måltid

Inga kommentarer: